September 2, 2015

WAJIB BACA- PROTIN SOYA antara FAKTA DAN AUTA

Ramai yang berkongsi termasuklah pakar kecantikan dan doktor yang menyatakan bahayanya kita menkonsum kacang soya termasuklah propaganda dari orang yahudi yang menwar warkan kebaikan kacang soya sedangkan mereka sendiri tidak mengambilnya.

Bagi saya dari dulu memang saya sukakan kacang soya. Air soya dan taufu fah memang favourite sangat. tapi banyak feedback saya terima dari ibu ibu yang mengandung yang suka ambil kacang soya ketika mengandung mengadu masalah kulit anak sensitif dan akhirnya barcapuk capuk akibat allergy terhadap banyak benda.



Di Malaysia ni belum lagi saya jumpa nota tentang kajian kacang soya itu sendiri jadi saya kongsikan perkongsian dari Dr. Richard Brouse seorang Biochemist (BioKimia) juga seorang Nutritionist Klinikal tentang Soya antara Fakta dan Auta. Saya dah alih bahasa untuk pemahaman kita semua, sila baca sampai habis ok. SUMBER

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Shaklee (Dr) sudah tahu mengenai pengekstrakan susu kacang soya dengan mengunakan air sejuk selama 30 tahun lamanya. Dr. Shaklee pula adalah antara pengkaji terawal tentang kacang soya di Amerika (USA).

SOYA MENGANDUNGI ELEMEN ANTI_TYROID/ ANTI_GROWTH?

Kesan soya telah diuji pertama kali pada burung, matang lebih cepat dari burung burung lain di mana mereka mendapati fungsi tiroid semakin lemah. dan disitu mereka mendapati bahawa kacang soya mengandungi enzim anti-tyrosin, tyrosine adalan asid amino penting yang mensintesis protin dengan lengkap.
Jadi Dr. Shaklee mesti mengasingkan protien dari kacang soya dan juga bahan anti tyrosin tersebut. Dan Shaklee memastikan proses pengekstrakan akan mengasingkan bahan anti-tyrosin ini di dalam kacang soya tersebut

SOYA MENYEBABKAN KANSER? 

2 tahun yang lalu VEGETARIAN TIMES pernah mengeluarkan satu artikel bahaya amalan produk soya, kerana ia BERACUN dan menyebabkan KANSER. Shaklee juga tahu fakta ini sejak berpuluh tahun lamanya.

 Proses dinamakan "MALLARD" reaction- ialah dimana apabila kita masak makanan ia akan menyebakan ia menjadi bentuk yang bukan bentuk semulajadinya dan beracun. Sebab itu kaum cina apabila memproses tahu mereka akan ekstrak dari dalam air masak dan makan terus ini mengelakan dari proses degradasi dan keracunan dari kacang soya itu sendiri

Dr. Shaklee juga mengunakan proses pengekstrakan air untuk mengasingkan kacang soya itu sendiri bersama dengan bahan bahan bermanfaat di dalam kacang soya yang boleh memerangi kanser payudara daya kanser prostat di kalangan lelaki.

SOYA MENYEBABKAN MASALAH BUAH PINGGANG?

Protin binatang adalah yang paling sukar dihadam berbanding dengan protin tumbuh tumbuhan. Memandangkan ramai orang mempunyai masalah penghadaman, maka protin yang tidak di hadam dengan baik akan menyukarkan buah pinggang untuk di proses. 

Sebaliknya protin berbentuk serbuk adalah dalam bentuk yang sedia untuk di hadam, maka ia adalah sumber protin terbaik untuk badan kita.
 

Memang benar apa sahaja yang berlebihan memanglah tak bagus untuk badan kita. Nak tahu banyak ke sikit, jika kita ambil 2 gram protien untuk setiap kg badan kita dan tidak mengambil karbohidrat yang mencukupi memang berat la kerja buah pinggang kita.

SOYA MENYEBABKAN TULANG SEMAKIN RAPUH?

KAcang soya yang belum di proses sebenarnya neutral, namun apabila minyak dari kacang tersebut di asingkan untuk menjadikan ia dalam bentuk serbuk atau isolates, memang ia akan menjadi berasid.
(Minyak ini wajib di asingkan untuk menjadikan ia dalam bentuk serbuk dan elakkan ia dari menjadi beracun selepas diekstrak).

Sebab itu wajib setiap protin soya itu dilengkapkan dengan kalsium yang mencukupi untuk meneutralkan protin soya itu sendiri.



Terdapat 1500 kajian menunjukan kebaikan kacang soya dan hanya 12 hingga 20 kajian negatif yang menunjukan jika kita mengubah keadaan semulajadi soya tersebut ia tidak lagi mempunyai manfaat kepada kesihatan.
 
Kerana itu kita perlu ade CHECKLIST sebelum mengambil sebarang produk Soya terutama serbuk kacang soya itu sendiri. 

7 KRITERIA MEMILIH PROTIN SOYA

1) KAcang itu mesti lah di tanam secara organik- tanpa bahan kimia dan di tanam di atas tanah

2) Soya tidak boleh di ubah secara genetik atau di cucuk dengan sebarang hormon untuk mengubah genetik kacang itu sendiri

3) Setiap kacang soya yang di proses mestilah di pastikan ia mengandungi 9 jenis asid amino yang tidak boleh di hasilkan oleh tubuh badan kita sendiri

4) Proses pengekstrakan perlulah di lakukan dengan AIR bukan ALKOHOL

5) Proses pengekstrakan mestilah TANPA HABA 

6) Bahan anti-tiroid/anti-growth mesti diasingkan 

7)  Serbuk kacang soya mestilah mempunyai tambahan kalsium yang mencukupi (apabila minyak dari kacang soya itu diasingkan, ia akan menyebabkan soya kita menjadi berasid- maka tambahan kalsium adalah wajib untuk meneutralkannya)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Mommy harap tau korang baca post ini sampai habis, supaya tidak ada prejudis terhadap protin soya. 
Ramai dok kondem kondem tapi tak paham kan. semoga ini memberi pencerahan yang sewajarnya untuk korang. Mommy lama dah minum sebab tahu protin sangat lah penting untuk tumbesaran, awet muda dan mengantikan sel sel badan supaya jangan cepat tua nooo.

Bulan ni sempena PROMOSI ESP Energizing Soya Protien. MOmmy nak bagi special sikit la pada siapa yang nak cuba. Hah. 

Cara Order
PM atau WASSAP- 012-2522007 | Email- aulakif@gmail.com
 

MANFAAT anda akan dapat
Konsultasi PERCUMA Sepanjang pengambilan dan selepas pengambilan Rebate HARGA tertakluk pada TERMA dan SYARAT Group ESKLUSIF untuk customer customer

Salam Sayang
Aula Mommy Razhan
Senior Coordinator
aulakif@gmail.com
012-2522007



Komen
0 Komen

No comments:

Post a Comment

Mommy Razim and Sarhan Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign