February 25, 2015

Tangani Musim Panas Ekstrem dan elakkan Strok Haba

Kecoh sekejap ahad lepas dengan artikel berkenaan masalah panas ekstrem yang akan melanda negara sehingga bulan hadapan. Menurut Ketua Pengarah Kesihatan Datuk Dr. Noor Hisham Abdullah berkata, orang ramai harus mengambil langkah berjaga jaga kerana cuaca kering dan berpanjangan bukan sahaja memberi kesan kepada ekosistem dan kawasan pertaninan tetapi membahayakan kesihatan.

Negara kita bakal berdepen dengan cuaca panas melampau bermula minggu ini sehingga awal bulan april, berikutan fenomena Ekuinoks yang menyebabkan matahari berada tepat di atas garisan khatulistiwa.

Datuk Dr. Noor Hisham juga mengulas masalah kekurangan iar dalam badan adalah yang paling bahaya semasa cuaca kering dan panas kerana perubahan kandungan garam  galian dalam badan boleh menyebabkan strok haba.

Mereka yang lebih berisiko  kepada masalah ini ialah mereka yang terbabit dengan aktiviti fizikal  di luar seperti buruh , peladang ahli sukan tentera polis dan lain lain kerana terdedah kepada cucaa panas.

Saya amat bimbang kerana cuaca panas begini bahaya untuk anak anak yang berada di taska bermain di padang permaianan. jadi saya pastikan mereka mendapat bendalir yang cukup agar sentiasa terhidrasi. Antaranya amalkan pengambilan Performance drink yang sejuk sebab mereka bukan suka sangat minum air kosong kalo tidak di paksa.

Pastikan anda ikuti langkah langkah berikut ok. Semoga kita semua di lindungi dari fenomena luar biasa ini.

   

 
Untuk  tempahan dan mendapatkan khidmat konsultasi boleh hubungi saya di aulakif@gmail.com @ 012-2522007
* Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit
Salam Sayang,
Mommy RazimSarhan,
Aula
Senior Coordinator Shaklee
aulakif@gmail.com
012-2522007

Komen
0 Komen

No comments:

Post a Comment

Mommy Razim and Sarhan Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign