January 5, 2012

PETUA BUAT IBU MUDA: 3 Panduan merawat anak kecil demam panas hingga 39 deg-C.

Kenapa sehingga 39 degC? kerana inilah suhu badan anak saya ketika die di serang demam campak. Saya tahu setiap ibu pasti akan menharungi saat ini antara cepat dan lambat. Selalunya keadaan demam berterusan dengan suhu tinggi berkait rapat dengan serangan virus selalunya virus yang membawa demam campak. Dari pemerhatian saya demam ini selalu menyerang bayi yang berumur antara 5-6 bulan.


Baru semalam saya terima sms dari teman rapat yang anaknya juga baru diserang demam panas sehingga 39 degC dan tak turun2 dah dua hari lamenya. Jumpa doctor pun sudah tapi pada doktor tiada apa yang boleh di lakukan melainkan "close monitoring" supaya bayi tidak mengalami muntah2 atau sawan.


Dah Besar anak teruna Mommy!


Bagaimana anda boleh melakukan dari rumah? Inilah panduan yang boleh saya share kan and it work wonders for my son Azib Razim syukur alhamdulilah


1) VITAMIN C- patahkan 2 biji vitamin-C shaklee dan makan. Kemudian susukan bayi anda
2)
AIR KELAPA-  Cari air kelapa, selawat dan beri anak anda minum. Kalo dia tak mahu anda perlu cari alternatif sepeti dengan mengunakan picagari dan beri pada anak anda. Sains di sebalik air kelapa ialah ia adalah penawar kepada penyakit kadangkala demam dengan suhu tinggi adalah di sebabkan demam campak selagi campak tidak keluar selagi itu bayi akan demam. Dan Air Kelapa membantu mempercepat proses ini


3)
AIR ASAM JAWA-Lap badan anak anda dengan air asam jawa sehingga sejuk. Continously lap badan anak anda especially kat kepala sebab tak mahu suhu tinggi menganggu otak nya nanti.

Pada masa yang sama teruskan ubat doktor untuk control demam supaya jangan suhu badan tidak naik mendadak atau shoot-up.



Walaubagaimana sekalipun penjagaan kesihatan tidak terhad hanya ketika sakit. Prevention adalah yang terbaik.


Amalkan pemakanan yang penuh dengan buah-buahan dan sayur-sayuran segar, juga amalan pengambilan makanan tambahan untuk anak juga baik.


Seperti saya amalan pengambilan Mealshakes dan OMEGA guard buat Razim bagi memastikan sistem immune tubuh si kecil sentiasa kuat agar pertumbuhan otak dan badan seiring dan berkembang dengan baik.





Harap petua ini membantu. Teruskan doa jangan lupa kerana hanya dia yang boleh mengubati. Kita hanya berusaha..




Anda juga pasti berminat dengan artikel ini.


panduan-untuk-ibu2-apa-perlu-anda-buat

lagi-lagi-meal-shakes-berat-anak



________________________________________________________________




* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

Love,
Mommy Razim
Nurul Aula A'Akif Fadzil
Shaklee Independent Distributor
012-2522007
aulakif@gmail.com

Komen
0 Komen

No comments:

Post a Comment

Mommy Razim and Sarhan Copyright © 2015. Design by MaiGraphicDesign